En

۱۱ فایده ی ثابت شده روغن زیتون

چکیده

روغن زیتون با وجود اسیدهای چرب تکسیر نشده و آنتی‌اکسیدان‌ها، ممکن است فواید سلامتی متفاوتی به همراه داشته باشد و همچنین دارای خواص ضد التهابی است. اثرات سلامتی چربی در رژیم غذایی مورد بحث است. با این وجود، متخصصان موافقند که روغن زیتون - به خصوص روغن زیتون سبز - برای شما مفید است.در ادامه ۱۱ فایده‌ی سلامتی روغن زیتون را که توسط تحقیقات علمی پشتیبانی شده است، بررسی می‌کنیم

1402/4/18
423 بازدید
۱۱ فایده ی ثابت شده روغن زیتون

۱۱ فایده ی ثابت شده روغن زیتون

 

روغن زیتون با وجود اسیدهای چرب تکسیر نشده و آنتی‌اکسیدان‌ها، ممکن است فواید سلامتی متفاوتی به همراه داشته باشد و همچنین دارای خواص ضد التهابی است. اثرات سلامتی چربی در رژیم غذایی مورد بحث است. با این وجود، متخصصان موافقند که روغن زیتون - به خصوص روغن زیتون سبز - برای شما مفید است.

در ادامه ۱۱ فایده‌ی سلامتی روغن زیتون را که توسط تحقیقات علمی پشتیبانی شده است، بررسی می‌کنیم.

 

۱. روغن زیتون شامل چربی‌های تک‌نواخت سالم است

روغن زیتون، روغن طبیعی است که از میوه درخت زیتون استخراج می‌شود. حدود ۱۴ درصد از روغن، چربی اشباع شده است، در حالی که ۱۱ درصد آن چربی ترانس مانند اسیدهای چرب امگا-۶ و امگا-۳ است.

اما مهمترین اسید چرب در روغن زیتون، یعنی اسید چرب تکسیر نشده به نام اسید الئیک، که ۷۳ درصد از مجموع محتوای روغن را تشکیل می‌دهد است.

تحقیقات نشان می‌دهد که اسید الئیک التهاب را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است اثرات مفیدی بر روی ژن‌های مرتبط با سرطان داشته باشد.

چربی‌های تکسیر نشده به حرارت بالا بسیار مقاوم هستند، بنابراین روغن زیتون سبز، یک گزینه‌ی سالم برای پخت و پز است.

 

۲. روغن زیتون حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها است.

روغن زیتون سبز، نسبتا مغذی است. علاوه بر اسیدهای چرب مفید، مقادیر کمی از ویتامین‌های E  و K را داراست. روغن زیتون هم چنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. این آنتی‌اکسیدان‌ها به صورت بیولوژیکی فعال هستند و می‌توانند خطر بیماری‌های مزمن را کاهش دهند.

آن‌ها هم‌چنین در مبارزه با التهاب و کنترل کلسترول خون شما از اکسیداسیون کمک می‌کنند که می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

 

۳. روغن زیتون خواص ضد التهابی قوی دارد.

التهاب مزمن به عنوان یک عامل اصلی برای بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، آلزایمر، التهاب مفاصل و حتی چاقی شناخته شده است.

روغن زیتون سبز می‌تواند التهاب را کاهش دهد که ممکن است یکی از دلایل اصلی فواید سلامتی آن باشد.

اثرات ضد التهابی اصلی، توسط آنتی‌اکسیدان‌ها تنظیم می‌شوند. از میان آن‌ها، oleocanthal که به عنوان داروی ضد التهابی ایبوپروفن عمل می‌کند، بسیار مهم است.

برخی دانشمندان برآورد می‌کنند که oleocanthal در ۳.۴ قاشق غذاخوری (۵۰ میلی‌لیتر) روغن زیتون سبز، اثر مشابه ۱۰٪ از دوز بالینی ایبوپروفن در بزرگسالان را دارد.

تحقیقات هم‌چنین نشان می‌دهد که اسید الئیک، مهمترین اسید چرب در روغن زیتون، می‌تواند سطح نشانگرهای التهابی مهمی مانند پروتئین C-reaktif (CRP) را کاهش دهد.

یک مطالعه‌ی دیگر نیز نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌های روغن زیتون، برخی از ژن‌ها و پروتئین‌هایی را که التهاب را تحریک می‌کنند، مهار می‌کنند.

 

۴. روغن زیتون می‌تواند به پیش‌گیری از سکته مغزی کمک کند.

سکته مغزی به دلیل اختلال در جریان خون به مغز، به دلیل یک خون‌ریزی یا لخته خون ایجاد می‌شود. در کشورهای توسعه یافته، سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر است، ردیف دوم پس از بیماری قلبی. روابط بین روغن زیتون و خطر سکته مغزی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک بررسی بزرگ از مطالعات بر روی ۸۴۱.۰۰۰ نفر نشان داد که روغن زیتون تنها منبع چربی تکسیر نشده مرتبط با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی است.

در یک بررسی دیگر بر روی ۱۴۰،۰۰۰ شرکت کننده، آن‌هایی که روغن زیتون مصرف می‌کردند، خطر سکته مغزی کم‌تری نسبت به آن‌هایی که نمی‌خوردند داشتند.

 

۵. روغن زیتون در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کند.

بیماری قلبی رایج‌ترین علت مرگ و میر در جهان است. مطالعات مشاهداتی انجام شده در چند دهه پیش نشان داد که بیماری قلبی در کشورهای مدیترانه‌ای کم‌تر شایع است.

این موضوع منجر به تحقیقات گسترده درباره‌ی رژیم غذایی مدیترانه‌ای شد که اکنون نشان داده که خطر بیماری قلبی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

روغن زیتون سبز ممکن است یکی از مواد کلیدی در این رژیم غذایی باشد که به چندین روش در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کند.

این باعث کاهش التهاب، کنترل کلسترول LDL بد برای اکسیداسیون، بهبود لایه‌ی داخلی عروق خونی و ممکن است در پیش‌گیری از لخته خون اضافی کمک کند.

لازم به ذکر است که مشخص شده روغن زیتون سبز فشار خون را کاهش می‌دهد که یکی از قوی‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی و مرگ زودرس است. در یک مطالعه، روغن زیتون نیاز به داروی کاهش فشار خون را تا ۴۸٪ کاهش داد.

اگر نه صدها، در ده‌ها مطالعه نشان داده شده که روغن زیتون سبز اثرات قوی برای سلامتی قلبی دارد.

اگر بیماری قلبی، سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا هر عامل خطر اصلی دیگری دارید، شاید می‌بایست روغن زیتون سبز را به میزان کافی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

۶. روغن زیتون به افزایش وزن و چاقی منجر نمی‌شود.

مصرف مقدار زیادی چربی، باعث افزایش وزن می‌شود. با این حال، چندین مطالعه رژیم غذایی مدیترانه‌ای که حاوی روغن زیتون است، با اثرات مفیدی بر روی وزن بدن مرتبط شده‌اند.

در یک مطالعه ۳۰ ماهه بر روی بیش از ۷،۰۰۰ دانشجوی اسپانیایی، مصرف مقدار زیادی روغن زیتون با افزایش وزن مرتبط نشد.

علاوه بر این، یک مطالعه سه ساله بر روی ۱۸۷ نفر نشان داد که یک رژیم غذایی حاوی روغن زیتون با افزایش سطوح آنتی اکسیدان‌ها در خون، و هم‌چنین کاهش وزن مرتبط بود.

 

۷. روغن زیتون می‌تواند در مبارزه با بیماری آلزایمر موثر باشد.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین شرایط زوال عصبی در جهان است. یکی از ویژگی‌های کلیدی آن، ایجاد توده‌های غشایی به نام پلاک بتا-آمیلوئید در سلول‌های مغزی است. یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که یک ماده در روغن زیتون می‌تواند به حذف این توده‌ها کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه بر روی انسان نشان داد که یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی روغن زیتون، به عملکرد مغزی کمک می‌کند. در نظر داشته باشید که برای بررسی تأثیر روغن زیتون بر روی آلزایمر، باید تحقیقات بیش‌تری انجام شود.

 

۸. روغن زیتون ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

روغن زیتون به نظر می‌رسد در برابر دیابت نوع ۲ بسیار محافظت‌کننده است. چندین مطالعه رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی روغن زیتون را با اثرات مفیدی بر شکر خون و حساسیت به انسولین مرتبط کرده‌اند.

یک آزمایش بالینی تصادفی روی ۴۱۸ نفر سالم اثرات محافظتی روغن زیتون را تایید کرد. در این مطالعه، یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی روغن زیتون، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیش از ۴۰٪ کاهش داد.

 

۹. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون دارای خواص ضدسرطانی هستند.

سرطان یکی از شایع‌ترین علل مرگ در جهان است. افراد در کشورهای مدیترانه‌ای با خطر کمتری از برخی از سرطان‌ها روبرو هستند و بسیاری از محققین معتقدند که روغن زیتون می‌تواند دلیل آن باشد.

آنتی‌اکسیدان‌ها در روغن زیتون می‌تواند به کاهش آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند که به عنوان یکی از عوامل مهم در سرطان شناخته شده است.

بسیاری از مطالعات لوله آزمایشی نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در روغن زیتون می‌توانند در مبارزه با سلول‌های سرطانی مؤثر باشند. برای تعیین اینکه آیا واقعاً روغن زیتون خطر سرطان را کاهش می‌دهد یا خیر، بیشتر تحقیقات لازم است.

 

۱۰. روغن زیتون می‌تواند در درمان التهاب مفاصل روماتوئیدی کمک کند.

آرتروز روماتوئیدی یک بیماری خودایمنی است که با مفاصل مشکل‌دار و دردناک همراه است. اگرچه دلیل دقیق آن را به خوبی متوجه نیستیم، اما شامل حمله اشتباهی سیستم ایمنی به سلول‌های طبیعی است.

به نظر می‌رسد مصرف مکمل‌های روغن زیتون، منجبر به بهبود نشانگرهای التهابی و کاهش استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به آرتروز روماتوئیدی است.

روغن زیتون به ویژه زمانی مفید به نظر می‌رسد که با روغن ماهی ترکیب شود که یک منبع اسیدهای چرب امگا-۳ ضد التهابی است.

در یک مطالعه، روغن زیتون و ماهی به طور قابل توجهی قدرت نیروی دست، درد مفاصل و سفتی صبحگاهی را در افراد مبتلا به آرتروز روماتوئیدی بهبود بخشید.

 

۱۱. روغن زیتون دارای خواص ضد باکتریایی است.

روغن زیتون شامل بسیاری از مواد مغذی است که می‌توانند باکتری‌های مضر را مهار یا به قتل برسانند. یکی از این باکتری‌ها، هلیکوباکترپیلوری است که در معده‌ی شما زندگی می‌کند و می‌تواند منجر به زخم معده و سرطان معده شود.

مطالعات لوله آزمایشی نشان داده‌اند که روغن زیتون فرابکر با هشت نوع از این باکتری مبارزه می‌کند و سه نوع از آن‌ها مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.

یک مطالعه بر انسان نشان داد که مصرف روزانه ۳۰ گرم روغن زیتون فرا بکر، می‌تواند در عرض دو هفته، عفونت هلیکوباکترپیلوری را در ۱۰ تا ۴۰٪ از افراد را از بین ببرد.

 

اهمیت خرید روغن زیتون با کیفیت

خرید نوع مناسب روغن زیتون بسیار مهم است. روغن زیتون فرابکر برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست‌فعال از زیتون را حفظ می‌کند. به همین دلیل، به عنوان نوعی سالم‌تر از نوعی روغن زیتون تصفیه‌شده در نظر گرفته می‌شود.

با این وجود، در بازار روغن زیتون، تقلب بسیاری وجود دارد، زیرا بسیاری از روغن‌هایی که در با برچسب «فرابکر» عرضه می‌شوند، با سایر روغن‌های تصفیه‌شده آمیخته شده‌اند.

بنابراین، برچسب‌ها را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که روغن زیتون فرابکر واقعی خریداری می‌کنید. همیشه خواندن مواد تشکیل‌دهنده و بررسی صلاحیت گواهینامه کیفیت، ایده‌ی خوبی است.

 

نتیجه‌گیری

در پایان، روغن زیتون فرابکر با کیفیت بسیار سالم است وبا آنتی‌اکسیدان‌های قوی خود، برای قلب، مغز و مفاصل مفید است. در واقع، این روغن ممکن است سالم‌ترین زیتون در سیاره باشد.